1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

MoyToy 960x70

Energetické nápoje v detskom veku

Dlhšiu dobu  je energetický nápoj hitom hlavne pre mladých ľudí. Začínajú ich piť aj deti, bez toho, aby vedeli nielen oni ale aj ich rodičia, čo tieto nápoje obsahujú a či sú vôbec vhodné pre detský vek.

Je potrebné rozlišovať energetický nápoj a športový nápoj.


Čo obsahuje energetický nápoj

Energetický nápoj obsahuje uhľohydráty, taurin (aminokyselina), minerály, výťažok z rastlín ako guaranu, vitamíny a hlavne kofeín.

Kofeín

  • Kofeín má množstvo účinkov na organizmus, vrátane aerobnej vytrvalosti a sily, oddiaľuje  únavu dospelých vykonávajúcich  fyzickú aktivitu. Kofeín zvyšuje frekvenciu srdca, krvný tlak, pozornosť, žalúdočnú sekréciu a teplotu.
  • Tento efekt je zvyčajne vyšší u deti a dospievajúcich. Môže to byť hazardom pre mladých ľudí.
  • Niektoré energetické nápoje obsahujú v jednom balení  toľko kofeínu ako 2 šálky kávy.
  • Je potrebné si uvedomiť, že kávu pije človek pomaly, kým energetický nápoj pije zvyčajne rýchlo, nárazovo a často nie iba jednu plechovku či fľašu.
  • Pri konzumácií energetického nápoja s obsahom kofeínu sa môžu prejaviť nežiaduce účinky krátkodobé, ale aj dlhodobé. Tieto nežiaduce účinky sú stimulované aj podporným látkami ako taurin a výťažok ženšenu.
  • Z najčastejších nežiaducich reakcií je nervozita, podráždenosť, nespavosť, zvýšenie krvného tlaku, porucha srdcovej činnosti, žalúdočná nevoľnosť. zvýšené močenie s následnou dehydratáciou. To je nebezpečné hlavne pre športovcov, ktorí strácajú pri športe aj tak veľké množstvo tekutín potením.

Cukry

  • Cukry sú hlavnou zložkou všetkých energetických nápojov. Cukry stimulujú nervový systém k vyšším výkonom. Nárazový príjem cukrov môže zvýšiť výkon ale len na krátky čas. Veľký príjem cukrov môže pôsobiť na črevo dráždivo a vyvolať hnačku, čo  vedie k strate energie a tekutín a teda k opačnému efektu.
  • Jednoduché cukry  obsiahnuté v týchto nápojoch sa  metabolizujú veľmi rýchlo. Nárazová dávka cukru vyvolá uvoľnenie veľkého množstva inzulínu, ktorý má za úlohu spracovať prijaté cukry tak, aby ich telo mohlo využiť. Avšak tento nárazový príjem cukrov zvyčajne vyvolá uvoľnenie vyššieho množstva inzulínu, než je potrebné. Nevyužitý inzulín vyvolá hypgolykémiu, ktorá sa prejaví  slabosťou, spavosťou, závratmi a zníženou  výkonnosťou.

Bylinkové extrakty

  • Mnohé energetické nápoje obsahujú aj kofeín prírodnej povahy a to vo výťažkoch rastliny guarana, orechov a mätových listov. Avšak to je len malé množstvo kofeínu, väčšia časť v nápojoch je syntetickej povahy. V nápojoch môžu byť aj výťažky rastlín ako ginko biloba, astralgus, echinacea, ženšen. Väčšina týchto bylín sa nezúčastňuje na zlepšení športového alebo duševného výkonu športovca. S liekmi, alebo inými preparátmi môžu vytvoriť dokonca nebezpečnú kombináciu. Môžu byť takisto zdrojom alergickej reakcie.
  • Stále nie je jasný vzťah medzi energetický nápojom a namáhavou športovou činnosťou. Kým nebude vedecké odobrenie používania energetických nápojov počas a po cvičení, v detskom a adolescentnom veku nie sú  vhodné.  Aj dospelí by mali energetické nápoje konzumovať s opatrnosťou a výnimočne

Ostatné zložky

  • Taurín je aminokyselina, normálne sa vyskytujúca v tele človeka. Pomáha regulovať  činnosť srdca a svalové kontrakcie. Avšak, ak je konzumovaný z externých zdrojov a  v dávkach prítomných v energetických  nápojoch, ich účinok nie je známy. Nie je dokázaná bezpečnosť v tak vysokých dávkach pre deti a dospievajúcich, ani pre dospelých jedincov.
  • Energetické nápoje  napr. Red Bull obsahujú  aj 600mg glucuronolactonu. Je látka, prirodzene sa vyskytujúca v tele človeka. Zástancovia energetických nápojov tvrdia, že táto látka detoxikuje telo a chráni ho pred rakovinou. Je to veľmi odvážne tvrdenie, vedecky nepodporené.

Vitamín B

  • Vitamín B je dôležitý pre organizmus, avšak človek normálne sa stravujúci nemá nedostatok vitamínu B.
  • Vitamín B je pridávaný do energetických nápojov skôr ako marketingový trik. Prídavok vitamínov robí dojem, že nápoj je zdraviu prospešný.

späť na začiatok

 


Čo obsahuje športový nápoj

 

Rozdielne zloženie majú športové nápoje, ktoré obsahujú hlavne uhľohydráty a minerály.

Môžu byť vhodné počas cvičenia na zabezpečenie hydratácie. Majú vhodný pomer glukózy a elektrolytov, ľahko sa vstrebávajú, čím poskytujú zdroj energie pre svaly a rovnako zdroj vody pre bunkovú činnosť. To ale neznamená, že by sme ich mali podávať deťom pri bežnej športovej aktivite.

späť na začiatok


Odporúčania

Všeobecné odporúčania

  • Detskí lekári by mali poučiť pacientov a ich rodičov ohľadom zdravotného rizika pitia energetických a športových nápojov a vysvetliť rozdiely medzi nápojmi,  pretože môžu ohroziť ich zdravie
  • Pitie nápojov obsahujúcich uhľohydráty zvyšuje riziko nadváhy, obezity a zubného kazu.
  • Detskí športovci môžu konzumovať športové nápoje počas dlhých, energeticky náročných cvičeniach resp. zápasoch, keď je potrebné rýchle doplnenie uhľohydrátov a elektrolytov. Je potrebné ich striedať s čistou vodou.
  • Pre deti a adolescentov s normálnou nie profesionálnou športovou aktivitou je základným zdrojom rehydratácie voda.
  • Užívanie energetických nápojov obsahujúcich kofeín  u mladých ľudí môže viesť k nežiaducim neurologickým a srdcovocievnym komplikáciám.

Hlavné závery

  • Deti by v prvom rade mali uprednostniť ako hlavný nápoj vodu pred ako kaloricky bohatými nápojmi. To vedie k nechutenstvu ale aj obezite. Deti by  mali piť vodu pravidelne aj počas vyučovacieho procesu.
  • Mnoho mladých ľudí si neuvedomuje rozdiel medzi športovým a energetickým nápojom a marketingové praktiky taktiež nerozlišujú tieto termíny.
  • Športové nápoje sú vhodné len pre deti pri dlhých vyčerpávajúcich športových aktivitách. Sú zbytočné počas a po cvičení u väčšiny deti pri bežných športových aktivitách.  Voda by mala byť prvoradým zdrojom pre doplnenie tekutín u týchto detí.
  • Športové a energetické nápoje by nemali byť konzumované počas jedla ako náhrada vody alebo nízkotučného mlieka.
  • Hoci niektoré energetické nápoje obsahujú aminokyseliny, bežné stravovanie bohaté na prirodzené bielkovina v mäse a mliečnych výrobkoch je dostačujúce pre svalovú hmotu u deti. Nízkotučné mlieko je dobrým riešením pre športujúce deti ako nápoj po cvičení.
  • Nie je žiadna výhoda v konzumácii vitamínov a minerálov obsiahnutých v nápojoch v porovnaní so stravou.
  • Nízke pH pri športe a energetický nápoj je spojený so zvýšeným rizikom zubného kazu.
  • Energetické nápoje predstavujú potenciálne zdravotné riziko pre deti pre ich stimulujúci účinok. Nie sú vhodné pre deti a nemali by byť nikdy konzumované.
  • Energetické a športové nápoje obsahujú aj kofeín a taurin. U deti má kofeín silne ovplyvňuje neurologicky a srdcovocievny systém.
  • Športové nápoje obsahujú uhľohydráty, minerály, elektrolyty a príchute a a sú určené na náhradu vody a elektrolytov, ktoré stráca telo potením počas športu. Môžu ich používať športovci pri dlhotrvajúcej ťažkej záťaží, zvyčajne sa používajú nadmerne a zvyčajne nie sú nevyhnutné.
  • Pre bežnú športovú aktivitu deti je voda vždy lepšie riešenie. Športové nápoje obsahujú extra kalórie, ktoré deti nepotrebujú, ba viac môžu prispievať k obezite a zubnému kazu. Je lepšie, ak deti pijú vodu počas cvičenia a po ňom, odporúča sa aj riedený džús alebo nízkotučné mlieko.

späť na začiatok