1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

MoyToy 960x70

Pitný režim

Pitný režim je častokrát zanedbávaný hlavne v školskom veku. Voda je pre život nepostrádateľná. Vzhľadom na to, že obsah vody v tele dieťaťa je vyšší ako u dospelého, nedostatkom vody u deti dochádza rýchlejšie k dehydrátacii.


Všeobecne o pitnom režime

Voda je pre život nepostradateľná a tvorí tiež rozhodujúci podiel z celkovej hmotnosti tela. U deti je percentuálne zastúpenie vody vyššie než u dospelých, hlavne v prvých troch rokoch života. Preto sú malé deti  citlivejšie na nedostatok tekutín a skôr u nich dochádza k dehydratácii. V prijme tekutín je okrem množstva potrebné dávať pozor aj na výber nápojov, zvlášť v priebehu zvýšenej telesnej námahy, alebo počas horúcich slnečných dní.

Zvýšená spotreba tekutín je aj pri hnačkových ochoreniach. Množstvo odporúčaných tekutín nezávisí na veku, ale na hmotnosti. Voda u novorodenca tvorí 75 – 80 % jeho celkovej hmotnosti, u dospelého človeka 60 – 65 % telesnej hmotnosti.

späť na začiatok


Funkcia vody v organizme

  • voda je nosičom minerálov, stopových prvkov a ďalších elementov
  • tvorí hlavnú časť našej krvi 
  • je dôležitá ako hlavná zložka pri vylučovaní škodlivín obličkami
  • plní najdôležitejšiu úlohu pri  termoregulačných  procesoch, udržuje konštantnú telesnú teplotu a chráni organizmus pred prehriatim
  • nedostatkom vody sa zhusťuje krv, tým sa zníži jej tlak prekrvenie orgánov, čo môže to viesť až ku kolapsu,  zhorší sa aj odvod splodín

späť na začiatok


Koľko tekutín potrebuje dieťa (uvedené v ml/kg/deň)

vek     ml/kg/deň
2. deň       70– 90
3. den       80–100
4. den     100–120
5.–9. den     100–130
10. den – 7. mesiac     150–160
8. – 12. mesiac     100–140
2. rok      80–120
3. – 5. rok      80–100
6. – 10. rok      60 – 80
11. – 14. rok

     50 – 70

 

späť na začiatok


Kedy podávať deťom nápoje

  • ráno (po nočných stratách tekutín potením a dýchaním)
  • pri každom jedle (na uľahčenie žuvania a prehĺtanie súst)
  • počas „pracovného procesu“ dieťaťa (na udržanie kondície dieťaťa)
  • po fyzickej a psychickej záťaži (náhrada strát potením)

späť na začiatok


Pitný režim u dojčiat 

Zabezpečuje ho dojčenie resp. podávané umelé mlieko. Je nesprávne dojčeným deťom  ani deťom na umelej výžive ponúkať čaj, alebo iné tekutiny s výnimkou letných horúčav. Najlepšia doplnková tekutina je prevarená voda. Je potrebné si všímať počet pomočených plienok, čo je dobrý indikátor celkového príjmu tekutín. Počet pomočených plienok by nemal klesnúť pod 5-6 za 24 hodín. 

Prejavy nedostatku tekutín sú:

  • únava
  • spavosť  
  • znížená tvorba moču
  • u malých detí mierne zvýšená teplota hlavne po fyzickej námehe 

Vhodné nápoje: prevarená voda, detský čaj, stolová voda alebo dojčenská voda Lucka, riedená ovocná šťava 

Nevhodné nápoje: sladené nápoje, čierny čaj (môže spôsobiť zápchu), sýtené minerálky, sirupy

späť na začiatok


Pitný režim  u batoliat 

Denná potreba je uvedená v tabuľke.

Deti by mali piť podľa chuti, avšak kontinuálne pitie hlavne sladeného čaju alebo iných sladených nápojov nie je správne. Dieťa je zasýtené a odmieta jesť. Piť ma dieťa pravidelne pri jedle, alebo medzi, ale  je vhodné vyhýbať sa pitiu tesne pred dávkou jedla.

Vhodné nápoje

  • čistá voda
  • ovocné alebo bylinkové čaje
  • minerálne vody neperlivé v obmedzenom množstve pre obsah minerálov, výhodnejšia je stolová voda
  • ovocné džúsy – uprednostňujme výrobky pasterizované, bez obsahu umelých sladidiel, zvlášť 100%, podávané riedené vodou, rovnako ako minerálkami nemôžeme nimi kryť celodennú potrebu tekutín

Nevhodné nápoje

  • ochutené minerálky
  • silný čaj, káva, chinínové nápoje, alkoholické nápoje, energetické nápoje, limonády
  • sladené nápoje sú zdrojom energie a sacharidov, prudko zvyšujú hladinu krvného cukru a navyše nedokážu dostatočne uhasiť smäd

späť na začiatok


Pitný režim u deti 3 až 15 ročných

Deti by mali piť podľa chuti. U mladších detí  sa často stáva, že pri hre zabudnú piť. Je potrebné  dieťa ponúknuť tekutinou.  Potreba  tekutín závisí na teplote a vlhkosti vonkajšieho prostredia a na telesnej aktivite dieťaťa. V horúcom lete, ale aj v zime pri pobyte v prekúrených suchých miestnostiach je potreba vyššia ako sa uvádza 

Vhodné nápoje

  • čistá voda
  • Ovocné alebo bylinkové čaje, avšak bylinkové čaje s liečivými účinkami by sa mali podávať iba v období choroby.
  • Silný čierny čaj a káva sa nepočítajú do pitného režimu detí ani dospelých, pretože organizmus odvodňujú, môžu spôsobovať podráždenie žalúdka. Pre pitný režim detí nie sú vhodné ani z toho dôvodu, že obsahujú kofeín.
  • Minerálne vody neperlivé v obmedzenom množstve, minerály v nich obsiahnuté zaťažujú obličky.
  • Minerálky by nemali tvoriť viac ako 1/3 prijatých tekutín za deň, je potrebné striedať druhy minerálnych vôd, uprednostniť vody s nízkym obsahom minerálov.
  • Sýtené nápoje nie sú vhodné. Bublinky v niektorých nápojoch sú vytvorené oxidom uhličitým (CO2). Ten  pri častej konzumácii môže spôsobovať nafukovanie či prekyslenie žalúdka. Oxid uhličitý dokáže tiež "oklamať" telo, ktoré potom necíti smäd, aj keď je príjem tekutín nedostatočný.
  • Ovocné džúsy – uprednostňujeme výrobky pasterizované, bez obsahu umelých sladidiel, zvlášť 100%, podávané riedené vodou,  rovnako ako minerálkami ani džúsmi nemôžeme kryť celodennú potrebu tekutín.
  • Zdravému dieťaťu, ktoré má dostatok pohybu, sladené nápoje v primeranom množstve nijako neubliža, ale akonáhle má pohybu menej (napr. začne tráviť viac času pri televízii alebo počítači), môžu prispieť k vzniku nadváhy alebo obezity.
  • Nápoje s obsahom alkoholu deti nemajú ani  len ochutnať.

Nevhodné nápoje

  • ochutené minerálky
  • silný čaj, káva, chinínové nápoje
  • alkoholické nápoje, energetické nápoje
  • sladené nápoje sú zdrojom energie a sacharidov, prudko zvyšujú hladinu krvného cukru a navyše nedokážu dostatočne uhasiť smäd

Niektoré práce ukázali, že nadmerný príjem džúsov (400 – 900 ml denne) vo veku od 2 do 5 rokov viedol k malému rastu a obezite. Preto sa odporúča podávať dojčatám maximálne 120 – 150 ml a starším deťom 350 ml džúsu denne. V prípade 100% džúsu je potrebné ho riediť v pomere 1:1.

späť na začiatok


Prejavy nedostatku tekutín

  • únava, malátnosť, spavosť, podráždenosť, bolesti hlavy
  • suchá a málo napätá koža, suché sliznice, málo slín
  • prepadnuté oči, slabé močenie, tmavožltý moč, zápcha
  • opakované infekcie močových ciest

späť na začiatok


Kedy sa potreba vody zvyšuje

  • letné horúčavy
  • pobyt v suchom prostredí
  • šport, pracovná činnosť
  • športujúce dieťa musí prijímať tekutiny s vhodným obsahom niektorých minerálov, alebo dokonca aj cukru podľa náročnosti športových aktivít, je vhodné sa  poradiť so športovým lekárom
  • nebezpečenstvo  dehydratácie hrozí tiež v priebehu chorôb, ktoré sú sprevádzané horúčkou (tj. vzostupom telesnej teploty nad 38,5°C), v týchto prípadoch je potrebné u zdravého dieťaťa zvýšiť množstvo tekutín na 2-3 násobok, inak rýchlo dochádza k odvodneniu

späť na začiatok


Kedy hrozí dehydratácia 

Vždy ak je výdaj tekutín (močom, potom, dýchaním, vracaním, hnačkou) vyšší ako príjem.

  • Pri zvracaní  a/alebo hnačkách. Pokiaľ v tejto situácii nie je možné zabezpečiť aby dieťa vypilo odporúčané  množstvo tekutín, je treba včas vyhľadať detského lekára.
  • Vek dieťaťa pod 12 mesiacov- ak je  počet zvracaní viac než 2 v priebehu 8–10 hodín, hnačkové ochorenie s počtom vodnatých stolíc viac  než 8 v priebehu rovnakého intervalu a tiež skutočnosť, že dieťa odmieta piť, je dôvod na to, aby lekár rozhodol o ďalšom postupe a potrebe hospitalizácie  
  • Pri horúčke. Každé zvýšenie  telesnej teploty o 1 °C nad 37 °C vyžaduje zvýšiť  doporučený príjem o 12%.

späť na začiatok


Dôležité pri pitnom režime

  • Je potrebné mať pod kontrolou príjem tekutín.
  • Sledujte  známky dehydratácie (močenie,  suché sliznice, množstvo slín).
  • Zvýšte prívod tekutín pri horúčave, telesnej aktivite.
  • Opatrnosť je potrebná  pri hnačkách a zvracaní – vždy radšej vyhľadať lekára hlavne u deti mladších ako 3 roky.
  • Zvýšte príjem tekutín u deti s horúčkou.

späť na začiatok