1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

MoyToy 960x70

Tehotenstvo a kyselina listová

Narodenie zdravého dieťaťa závisí predovšetkým od zdravotného stavu matky, od zníženia vplyvu vonkajšieho prostredia a samozrejme od genetických danosti. Sú však určité postupy, kedy je možné znížiť riziko výskytu vrodených chýba. Jedným z nich je aj užívanie kyseliny listovej pred otehotnením a prvé mesiace tehotenstva.


 

Čo je kyselina listová

Kyselina listová je jedným z vitamínov zo skupiny B, konkrétne B9. Nachádza sa v prírodnej forme v rastlinách. V opakovaných klinických štúdiách bolo dokázané, že pôrod dieťaťa s vrodenou chybou neurálnej trubice (rázštep chrbtice) sa znížil až o 70%, ak ženy dostavali 400mikrogramov kyseliny listovej denne pred otehotnením a počas prvých mesiacov tehotenstva.

Kyselina listová sa pred vstrebánim z čreva musí zmeniť a organizmus ju vstrebáva sa už v zmenenej forme.

Asi polovica žien však nedokáže kvôli enzýmovej aktivite túto zmeny vykonať úplne.

späť na začiatok


Čo spôsobuje nedostatok kyseliny listovej u plodu

  • Najčastejším prejavom je ľudovo nazývaný rázštep chrbtice. Ide o rázštep nervovej trubice s poškodením miechy a mozgu. Tento stav sa vyvíja medzi 17.- 30. dňom tehotenstva, kedy žena často ani nevie, že je tehotná.
  • Ďalej sa môžu vyskytnúť vrodené chyby srdca, poruchy vývoja močového mechúra, končatín, rázštep perí a podnebia.
  • Pri výraznom nedostatku sa môže vyskytnúť aj chudokrvnosť, pretože kyselina listová je potrebná na tvorbu červených krviniek.
  • Pri nedostatku sa taktiež uvádza zvýšené riziko potratu v prvých týždňoch tehotenstva, predčasný pôrod, riziko zníženej pôrodnej hmotnosti u dieťaťa.

späť na začiatok


Ako pôsobí kyselina listová

Jej presný účinok na prevenciu vrodených defektov nie je objasnený.

Kyselina listová podporuje rast a vývoj buniek, ako aj v tvorbu tkanív u plodu.

späť na začiatok


Kde sa nachádza kyselina listová

  • Najviac kyseliny listovej obsahuje zelenina, pečeň (kuracia a morčacia), celozŕnne výrobky, obilniny, niektoré druhy ovocia.
  • Najbohatším zdrojom sú kvasnice.
  • Zo zeleniny najviac kyseliny listovej obsahujú  paradajky, reďkovka, špenát, pór, sója, fazuľa.
  • Z ovocia maliny, melón, čučoriedky.

Vitamín je citlivý na teplo a kyslík prítomný vo vzduchu. Preto je najlepšie konzumovať ovocie a zeleninu tepelne neupravené alebo upravené na pare. Obilniny je vhodné  konzumovať vo forme cereálií. 

Niektoré potraviny sa obohacujú kyselinou listovou, napr. rastlinné maslo Flóra (0,1mg/100g), džúsy, jogurtové nápoje a cereálne výrobky. Obsah kyseliny listovej v strave je potrebné zarátať do celkového príjmu.

späť na začiatok


Ako užívať kyselinu listovú

Ak si žena nedokáže zabezpečiť denný prísun potrebného množstva kyseliny listovej stravou, je potrebné doplniť formou tabliet. V lekárňach je vitamín voľne dostupný pod názvom Acidum folicum. Denná dávka pre dospelého človeka je 400mikrogramov (=0,4mg). Tehotným ženám sa odporúča sa denne prijať 0,6 až 0,8mg kysliny listovej 4 týždne pred plánovaným otehotnením, ďalej hlavne prvé tri mesiace tehotenstva je odporúčaná dávka 0,4mg. V každom prípade je potrebné, aby kyselinu listovú užívala tehotná žena, ktorá už porodila dieťa s vrodenou vývojovou chybou, žena trpiaca cukrovkou a uživajúcou antiepileptiká. U žien stravujúcich sa vegetariánsky 5 rokov je nedostatok kyseliny listovej, preto by je taktiež mali doplňat.

späť na začiatok


Nezabúdnite

  • V prípade, že užívate multivitamínové prípravky pre tehotné, poraďte sa so svojím lekárom o nutnosti užívania kyseliny listovej resp. o jej dávkovaní.
  • Rovnako ak užívate akékoľvek iné lieky, o užívaní kyseliny listovej sa poraďte s lekárom.
  • Účinky kyseliny listovej sa môžu vzájomne ovplyvňovať s liekmi na liečbu epilepsie, tuberkulózy, sulfónamidmi.
  • Pred užitím lieku si dôkladne prečítajte príbalový leták.

späť na začiatok