1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

MoyToy 960x70

Šport v tehotenstve

Pohyb pre ľudské telo je prirodzený a potrebný. Človek by sa mal hýbať v každom období života, tehotenstvo nevynímajúc. 


Prečo je dôležité cvičiť

  • Telesná aktivita zlepšuje psychiku ženy, je prospešná na udržanie svalovej sily a uľahčuje pôrod.
  • Pomáha udržiavať primeranú hmotnosť, pozitívne pôsobí proti bolestiam v krížoch, opuchom, zápcham.
  • Zlepšuje spánok a výzor tehotnej, pripravuje svalstvo na pôrod.
  • Skracuje čas návratu formy tela po pôrode do pôvodnej podoby.
  • Šport pomáha udžiavať normálny krvný tlak a dýchovú činnosť.
  • Základnou podmienkou telesnej aktivity v tehotenstve je športovať s mierou.

Ak cvičíte pravidelne pred tehotenstvom, pokračujte ďalej, až kým vám gynekológ dovolí. Nie jevhodné prestať sa cvičením okamžite. Je lepšie pokračovať a podľa priebehu tehotenstva postupne zaradiť menej obtiažne a vhodné cviky. Veľmi vhodná je turistika, plávanie, joga, pilatesové cvičenia, špeciálne cvičenia pre tehotné.

späť na začiatok


Čo je potrebné dodržať pri cvičení v tehotenstve

  • trénovať a cvičiť pokiaľ je to príjemné, necvičiť do úplného vyčerpania
  • sledovať teplotu tela, pri stúpajúcej teplote spomaliť, nedovoliť zvýšenie teploty nad 38°C
  • prestať cvičiť,  ak máte závrate, ak nestačíte s dychom,
  • necvičte cviky s potrebou dlhodobého zvyšovania vnutrobrušného tlaku a zadržiavaním dychu, obmedzujete tým prietok krvi a tým kyslíka k plodu
  • dbať na správane oblečenie, necvičiť vo vlhkom prádle
  • pobyt vo výške nad 2500m nad morom sa neodporúča
  • vyhýbať sa kontaktným a loptovým športom, kde by mohlo dôjsť k pádu, úrazu brucha, nárazov

Pamätajte, že každé zranenie s potrebou podávania liekov, alebo ošetrenia v celkovej narkóze môže ohroziť plod.

späť na začiatok


Ako dlho cvičiť

Odporúča sa denne sa venovať telesnej aktivite minimálne pol hodiny. Rozsah a intenzita cvičenia závisí od vašej fyzickej kondície a od vašej telesnej aktivity pred otehotnením. Počas tehotenstva je potrebné udržať svalovú silu a kondíciu, ktorú máte ale nie je to čas na zvyšovanie kondície alebo na dobiehanie toho, čo ste zameškali pred otehotnením.

Využívajte a j cvičenia pre tehotné, informácie vám podá každý gynekológ. 

späť na začiatok 


Vhodné športy

Turistika

Chôdza je veľmi prospešná. Má niekoľko výhod – pobyt na čerstvom vzduchu, reguluje dýchanie, prispieva k správnemu držaniu tela, spevňuje sedacie a panvové svalstvo. Je potrebné sa vyhýbať prechádzkam na frekventovaných komunikáciách. 

Bicyklovanie

Je to vhodný šport hlavne v prvej polovici tehotenstva. Tempo je potrebné zvoliť mierne, vhodnejšie je bicyklovanie v prírode po označených cestách, nie na frekventovaných cestách s množstvom aut, ale aj cyklistov. Tu môže dôjsť ku kolízii. 

Plávanie

Plávanie je ideálnym športom pre tehotné. Posilňuje sa svalstvo trupu, končatín ale aj brušné svalstvo. Nehrozí pri ňom úraz. Nie je namáhavé, žena môže pri ňom aj relaxovať. Otázka je však kde. Ideálnym miestom sú bazény pre tehotné, plávanie v mori. Neodporúčajú sa nekontrolované vodné zdroje, preplnené verejné kúpaliská. 

Tanec

Pri tanci žena  musí ovládať svoje telo, musí udržať správne držanie tela, správne dýchanie. Tanec  posilňuje chrbticu. To sú všetko aktivity veľmi pozitívne vplývajúce na pôrod a popôrodný stav ženy. Preto tanec, aj populárny brušný tanec, je veľmi vhodnou aktivitou pre tehotnú. 

Joga

Podobne ako tanec žena pri ňom nacvičuje správne držanie tela, správne dýchanie, môže posilňovať svaly panvového dna. Joga obsahuje aj cviky napomáhajúce pri kŕčových žilách, pri tak častých zápchach v tehotenstve. Aby cvičenie bolo efektívne, je potrebné cvičiť pod odborným dohľadom. 

späť na začiatok


Nevhodné športy

  • silové športy
  • vzpieranie, vrhy
  • všetky druhy vrcholového tréningu
  • loptové hry, tenis, lyžovanie, kolieskové korčule
  • jazda na koni
  • rafting, kanoistika, windsurfing
  • potápane ja absolútne nevhodný šport pre tehotnú ženu 

späť na začiatok


Dôležité

  • Pri každom športe v tehotenstve zvýšte prívod tekutín.
  • Robte častejšie prestávky (nesnažte sa urobiť rekord).
  • Ak sa necítite pohodlne, ak sa zadýchavate, ukončite cvičenie a začnite ľahšou disciplínou.
  • Telo počas tehotenstva je menej stabilné a menej obratné. Je to v dôsledku produkcie hormónu relaxin, ktorý uvoľňuje šľachy (príprava na pôrod). Tento stav môže zvýrazniť pohotovosť k zraneniu.

späť na začiatok