1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

MoyToy 960x70

 Životospráva matky počas dojčenia

Okolo životosprávy matky počas dojčenia je množstvo mýtov, ktoré sa šíria z generácie na generáciu. Nietoré z nich sú dokonca absúrdne, ako napríklad - pivo podporuje tvorbu mlieka. Rovnako absúrdny je názor, že mlieko je slabé. Mlieko sa prispôsobuje potrebám dieťaťa a ak matka netrpí podvýživou, mlieko obsahuje veštky potrebné zložky.

Praktický každá žena má predpoklady pre dojčenie svojho dieťaťa. Pre dostatok mlieka je podstatný príjem tekutín, mierne zvýšený príjem energie, dostatok spánku, psychická pohoda a pozitívny prístup k dojčeniu. 


Zásady správnej výživy

Matka má počas dojčenia dodržiavať zásady správnej a primeranej výživy a pitný režim.

  • Veľký význam má dostatočný príjem bielkovín, kalcia (vápnika), železa a vitamínov. Mimoriadne dôležitý je dostatočný prívod vitamínov zo skupiny B (droždie, celozrnný chlieb, zelenina, mlieko, ovocie, syr, ryby, vajíčka, vnútornosti). Počas dojčenia treba zvýšiť jeho množstvo až trojnásobne.
  • Pestrá strava najlepšie zabezpečí dieťaťu potrebné živiny. Okrem niektorých alergénov a jedál, ktoré nafukujú, nie sú potrebné žiadne obemdzenia.
  • Množstvo jedla sa nemusí extrémne zvýšiť, dôležité je jesť a prijímať tekutiny pravidelne.
  • Pozor na prítomnosť alergie u dieťaťa, tam je potrebné vylúčiť potraviny, ktoré alergizujú (ryby, vajíčka, citrusové plody, orechy).
  • Dostatočné množstvo vypitých tekutín je základným predpokladom pre tvorbu mlieka. Denne by mala dojčiaca matka vypiť 3 litre tekutín, v období horúčav so zvýšeným potením aj 4 litre tekutín. Piť sa nemá nárazovo (vtedy ich najskôr vymočí), ale často a v malých množstvách. Takto prijatá tekutina sa udrží v krvnom obehu a mliečna žľaza ju môže využiť.
  • Z nápojov sú vhodné tie minerálky, ktoré obsahujú minerály potrebné pre vývoj dieťaťa ale, aj pre organizmus matky.  Korytnica – obsahuje železo, Magnézia – obsahuje horčík dôležitý pri stavbe kostí, Lucka obsahuje minimálne množstvo škodlivých dusičnanov.
  • Minerálky by mali byť nesýtené.
  • Vodné sú aj bylinkové čaje.
  • späť na začiatok

Čomu je potrebné sa vyhýbať pri dojčeni

  • Potravinám, ktoré spôsobujú plynatosť (kyslá kapusta, strukoviny), dieťatko by mohlo mať rovnaké problémy.
  • Nevhodné sú mastné jedlá a potraviny, ktoré spôsobujú plynatosť, korenené jedlá hlavne cudzokrajné koreniny.
  • Ak musíte dodržiavať špeciálnu diétu napr. pri alergii, poraďte sa svojim lekárom o užívaní vitamínových prípravkov.
  • Čiernu kávu je možné piť, najlepšie však bez kofeínu. Ak sa rozhodnete pre kofeinovú, potom jednu denne, skôr dopoludnia.  Niektoré deti trpia nespavosťou, hlavne ak matka vypije kávu neskoro popoludní. Čierny a zelený čaj majú podobné  účinky.
  • Alkohol sa neodporúča, príležitostne môžete vypiť malé množstvo piva alebo vinného striku, v žiadnom prípade nie dennodenné ani raz  týždenne, je to možné skutočne príležitostne.
  • Nevhodné sú tiež  minerálky obsahujúce veľké množstvo minerálov (hlavne Sodík Na+). Pri kúpe minerálok je potrebné všímať si zloženie.
  • Fajčenie počas dojčenia sa neodporúča.
  • Ak užívate lieky, vždy sa poraďte so svojím lekárom.
  • Nevhodné je cielené nadmerné a rýchle  chudnutie počas dojčenia. Pri nadmernom odbúravaní tukov sa z tukov uvoľňujú škodlivíny v nich obsiahnuté, ktoré prenikajú do materského mlieka. Takto sa matka zbavuje škodlivín, ale dáva ich priamo dieťaťu.
  • Predchádzajte stavom vyčerpanosti.

späť na začiatok